Berichten in doener
📖 Zo kan het opvoeden en onderwijzen van onze kinderen het verschil maken voor een duurzame wereld

Als we een verschil willen maken, begint het bij de manier waarop we onze kinderen opvoeden en onderwijzen, schrijft pedagoog Hananja Riddersma in deze gastcolumn. Als oprichter van Let's grow green schrijft ze over duurzaam opvoeden voor ouders van kinderen van 0-12: “Kinderen die complimenten krijgen over hun werkhouding durven uitdagingen aangaan en durven buiten de lijntjes kleuren.”

Meer lezen
📖 Investeren in innovatie waarvan de resultaten niet dadelijk zichtbaar zijn, is absoluut de toekomst

Gezien de enorme uitdagingen die op ons afkomen is het volgens Ayming managing director Laurie Pilo duidelijk dat ondernemingen nu hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Ze helpt bedrijven om hun resultaten te verbeteren, zodat ze meer middelen hebben om te innoveren en zo de wereld te verbeteren.

Meer lezen
📖 #ChooseToChallenge

#ChooseToChallenge is ht thema van Internationale Vrouwendag 2021. Uitdagingen durven aangaan. Vanuit die uitdagingen komen immers veranderingen tot stand. De ware uitdaging waar we allemaal voorstaan is het evenwicht tussen het mannelijke en het vrouwelijke in onszelf herstellen.

Meer lezen
📖 Digitalisering mag geen reden voor uitsluiting zijn, deze doener pakt het aan

De 29-jarige Chinees-Amerikaanse onderneemster Jean Guo had na indrukwekkende studieresultaten voor een fors loon aan de slag kunnen gaan bij de grootste techbedrijven. Maar dat was niet aan haar besteed: in plaats daarvan richtte ze in Frankrijk Konexio op, een bedrijf dat de meest kwetsbaren uit de samenleving opleidt in digitale vaardigheden. “Nadenken over een betere samenleving betekent ook gewoon dat je soms heel praktisch de mouwen moet opstropen en met de laarzen in het veld moet gaan staan.”

Meer lezen
📖 Een verloren coronageneratie? Helemaal niet!

Dat veel jongeren het als gevolg van de coronacrisis mentaal zwaar hebben, zal niemand ontkennen. Maar spreken van een verloren generatie van ‘pandemials’ die geen toekomstperspectief hebben, is echt de waarheid geweld aandoen. Tientallen jonge ondernemers tonen dat juist zij de betekeniseconomie gestalte geven.

Meer lezen
📖 Zo kan reclame de wereld redden

Dat een ‘schone toekomst’, ‘tijd voor evrandering’ en ‘je gevoel volgen’ in de reclamewereld is doorgedrongen laat zien dat er iets leeft in de onderstroom bij consumenten: het ontstaan van een nieuwe levensstijl. Dus marketeers: druk je stempel op een nieuw wereldbeeld en make that change. De toekomst is zwart als je geen kleur kiest.

Meer lezen
📖 Waarom corona tot leerwinst kan leiden

Hans Schmidt wil de in zijn ogen té grote alarmsignalen bij de leerachterstand die kinderen en jongeren door de coronacrisis zouden oplopen relativeren. “Het zou wel eens kunnen dat ‘het zich moeten beperken tot het essentiële’ de grondigheid ten goede komt en dus meer garanties biedt op later succes. Hoger geraak je pas als je verdiept.”

Meer lezen
📖 🎥 Deze Belgische doeners gaan de koffiesector CO²-vrij maken

Dit is de eerste videoproductie van Re-story, een korte video over doeners Koen Bosmans, Sarah Bergé en Gert Linthout van Ray & Jules in Leuven, de eerste koffiebranderij in de wereld op zonne-energie . Gemaakt in samenwerking met Britt Buseyne en Nikki Lucy van Sustainababbels.

Meer lezen
📖 Dit is de reden voor bikkelharde concurrentie in hoger onderwijs en wat we daar aan kunnen doen

Eind november moest Karel de Grote Hogeschool drie graduaatopleidingen gedwongen stopzetten omdat ze in een door de eveneens in Antwerpen gevestigde HP Hogeschool aangespannen zaak wegens oneerlijke concurrentie door het Grondwettelijk Hof nietig werden verklaard. Een streep door de passie dromen en toekomst van tweehonderd studenten. Hoe is het zover gekomen dat het systeem belangrijker is dan mensen? Omdat er in het hoger onderwijs een bikkelharde concurrentiestrijd om studenten wordt gevoerd, zet Eddy Van Hemelrijck in dit verhaal helder uiteen.

Meer lezen
📖🎧 Onderzoeksjournalist Nick Meynen: “De echte oplossingen voor een betere wereld zijn geen ‘ik’ maar een ‘wij’-verhaal”

Er is geen weg terug naar normaal, stelt Nick, Meynen omdat niets aan de precorona-economie normaal was. Met zijn antwoord op vier korte kernachtige vragen schetst hij de kern van zijn boek en de rol die jij en wij spelen om de huidige pandemie een positieve wending voor de toekomst te geven.

Meer lezen
📖 🎧 De illusie van machteloosheid

Moed en verbinding zijn twee waarden die in verschillende interviews op Re-story steeds opnieuw naar boven komen. Dit verhaal is opgebouwd uit interview-fragmenten met Jan Rotmans, Tinneke Beeckman, Rudy Aernoudt, Bleri Lleshi, Dirk De Wachter, Chantal Acda en Leo van de Voort. Als je naar de podcast luistert hoor je het ze zelf vertellen.

Meer lezen
📖 Dit is wat je jongeren echt wil leren

De meeste mensen denken dat je de top alleen kunt bereiken met talent en wat geluk. Niets is minder waar, schrijft Jeroen De Flander in zijn boek De wetenschap van succes. Grootse prestaties worden bepaald door drie bouwstenen: passie, meesterschap en veerkracht. In dit interview vertelt hij over de rol van die drie bouwstenen in het onderwijs.

Meer lezen
📖Kaira Fund-oprichtster Hadiel Holail Mohamed verzamelt fondsen voor projecten met een groot potentieel voor maatschappelijke impact

In de transitie naar de betekeniseconomie en het bewustzijnskapitalisme is het volgens Hadiel Holail Mohamed belangrijk om sociale en ecologische vernieuwing te bekijken als maatschappelijke projecten die op dezelfde manier funding kunnen verzamelen als de startups doen in de klassieke economie. Daarom richtte ze Kaira Fund op.

Meer lezen
📖🎧 Astroloog Tom ‘Kaypacha’ Lescher: “Uranus bevindt zich in Stier tot 2025 en brengt revolutie, shock, extreme gebeurtenissen ... Ik noem het de haardroger in de badkuip”

De coronacrisis is nog maar het begin van de chaos en turbulentie die ons de komende jaren te wachten staat. Met Uranus tot 2025 in Stier gaan we een tijd in die Tom ‘Kaypacha’ Lescher sprekend visualiseert als een haardroger in een badkuip.

Meer lezen
📖 Theo Vaes : “Het kan anders: we kunnen echt een einde maken aan de armoede”

Theo Vaes, in het verleden onder meer CEO van Antwerp Business Center, zet zich met vzw ArmenTeKort al tien jaar onverdroten in om armoede uit de wereld te bannen. Hij is ervan overtuigd dat er juist nu een momentum is om komaf te maken met armoede: “Nu we als gevolg van de coronacrisis zien dat er zoveel geld is, kunnen we het maar beter gebruiken om dat onrecht uit te roeien.”

Meer lezen
📖 Varshini Prakash: “Zonder planeet is er helemaal geen economie meer mogelijk”

Varshini Prakash staat aan het hoofd van de Amerikaanse Sunrise Movement en is één van de grote motoren rond de Amerikaanse ‘Green New Deal’. In ons Zoomgesprek benadrukt ze vooral de samenhang tussen de grote problemen waarmee de wereld vandaag kampt: “De klimaatproblematiek staat niet los van de toenemende ongelijkheid en het racisme.”

Meer lezen
📖 Sabine Pauwaert: “Ieder kind is een kunstenaar, de moeilijkheid is er een te blijven als je groter wordt”

Kunst is belangrijk in de ontwikkeling van mensen en kinderen in het bijzonder. Daarom heeft Sabine Pauwaert het kinder-kunst-atelier LuKiArt opgericht. Een van de doelstellingen van LuKiArt is kinderen als een kunstenaar naar de wereld te laten kijken. Ze ziet in het atelier heel duidelijk dat als kinderen eenmaal in het lager onderwijs zitten, ze beknot worden in hun fantasie. Dat ze bang worden om fouten te maken.

Aan de andere kant merkt ze juist bij zieke kinderen dat zij, ook al zijn ze zwaar ziek, in hun hoofd nog overal naartoe kunnen. Verbeelding stopt nooit en werkt dag en nacht. Ieder kind is een kunstenaar, zegt Sabine, de moeilijkheid is er een te blijven als je groter wordt. “Wij proberen kinderen mee te pakken in een verhaal, leren hen technieken aan en laten ze dan doen. Experimenteren. Gewoon vrijlaten.”


Meer lezen
📖 Ellie Van der Est: “De grootste uitdaging voor leiders van deze tijd is het respectvol meenemen van het verleden naar de toekomst”

Om iets nieuws te creëren dient er iets verstoord te worden … En er is geen nieuw begin zonder geschiedenis. De grootste uitdaging voor leiders van deze tijd is het respectvol meenemen van het verleden naar de toekomst. Met ‘Het Wiel van Leiderschap en Verandering’ gebaseerd op het medicijnwiel van de oorspronkelijke bevolking van Noord-Amerika, systemische principes en veranderkunde reikt organisatieadviseur en coach Ellie Van der Est leiders praktische handvatten aan die focussen op de menselijke kant van verandering als succesfactor.

Meer lezen
📖 Peter en Elisabeth Rosseel: “Leiderschap is niet aan mensen zeggen wat ze moeten doen, leiderschap is het faciliteren van leren”

Peter en Elisabeth Rosseel zijn vader en dochter. Ik spreek ze in de aanloop naar hun presentaties op SETT Gent, het grootste evenement in Vlaanderen rond de toekomst van het onderwijs. Peter spreekt er over visie, leiderschap en cultuur en hoe je gedragsverandering kunt realiseren. Zijn dochter Elisabeth spreekt over hoe innovatie de schoolcultuur positief kan veranderen. Over sterk en moedig leiderschap. Al die onderwerpen komen aan bod in dit dubbelgesprek met twee bevlogen mensen die niets liever willen dan (jonge) mensen in hun kracht zetten en houden: “Om de exploratiedrang te behouden, moeten we zorgen dat kinderen van jongs af leergierig blijven. Dat mensen aan zichzelf willen blijven werken en ontdekken, en zichzelf ontwikkelen.”

Meer lezen
📖 Jennifer Maumont: “Ook in de accessoire- en schoenensector is slow fashion perfect mogelijk”

De Franse onderneemster Jennifer Maumont is het type voorbeeld van een doener die toont dat het wel degelijk anders kan. Deze voormalige marketingmanager van modehuis Dior vertaalde de heel andere kijk die ze na een wereldreis op de economie en op ondernemen kreeg in het opzetten van Jules & Jenn, een transparant en ecologisch accessoire- en schoenmerk. Net als steeds meer ondernemers wijst ze erop dat de economie, zoals we die pakweg de jongste zes decennia in stand houden, op een dood spoor zit. “Ondernemen moet om winst blijven draaien” zegt ze, “maar die winst moet verder kijken dan enkel de financiële neus lang is. De consument is heus wel bereid om een eerlijke prijs te betalen voor producten en diensten die meer rekening houden met de planeet. Het is echt een verkeerde perceptie dat enkel groene jongens en meisjes beducht zouden zijn voor wat we onze aarde aan het aandoen zijn.”

Meer lezen
📖 Maatschappelijke onderneemsters Veerle Huygen en Greet Heylen starten een sociaal labo: “Openhartigheid is een noodzakelijke voorwaarde voor de cultuurverandering die zo nodig is”

Maatschappelijke onderneemsters Veerle Huygen en Greet Heylen slaan de handen in elkaar om een antwoord te bieden op de sociale crisis die door corona alleen maar scherper is geworden. Vanuit hun ervaring met groepswerk willen ze bijdragen aan sociale cohesie en helpen een meer openhartige samenleving realiseren.

Meer lezen
📖 Zelfs zonder vliegtuigen kan Brussels Airlines een rendabel bedrijf zijn

‘Wat als … Brussels Airlines plots niet meer kan vliegen, omdat alle vliegtuigen voor eeuwig aan de grond moeten blijven?’ In plaats van daar een absurd vervolg aan te breien, zoals programmamaker Tim Van Aelst zou doen, ging bedrijfsuitgever Bert Van Wassenhove van THINK with people de uitdaging aan daar een concreet antwoord op te formuleren.

Meer lezen
📖 Wim Geens geeft met waste-to-product bedrijf Renewi afval waarde door er ‘nieuwe’ halffabrikaten en eindproducten mee te maken

Om te evolueren naar een duurzame samenleving moeten we niet alleen onze CO2-uitstoot verlagen, maar ook een stuk efficiënter omspringen met onze grondstoffen. Een uitdaging die materialenbedrijf Renewi dagelijks aangaat, door diverse bedrijfsafvalstromen nieuw leven in te  blazen.

Meer lezen
📖 Castalie-oprichter Thibault Lamarque: “Net als tegen asbest, sigaretten en diesel, zijn we als mensheid verplicht de strijd aan te binden tegen de plastic fles”

Castalie-oprichter Thibault Lamarque: “Net als tegen asbest, sigaretten en diesel, zijn we als mensheid verplicht de strijd aan te binden tegen de plastic fles”. Met Castalie produceert hij waterfonteinen en waterkoelers voor restaurants en bedrijven met als doel het plastic afval drastisch te verminderen.

Meer lezen