📖 Een verloren coronageneratie? Helemaal niet!

Uit het recent verschenen het Global Risk Report van het World Economic Forum blijkt dat zowat 35% van de respondenten het gebrek aan mentale weerbaarheid bij jongeren als een groot risico ervaren. De mentale problemen die bij veel jongeren door de coronacrisis duidelijk aan de oppervlakte komen ("We zijn eenzaam, bang en ongelukkig": de wachtrij van jongeren bij de psycholoog wordt steeds langer VRT NWS) hebben zelfs aanleiding gegeven tot het neologisme pandemials, dat verwijst naar de verloren generatie van ontgoochelde jongeren met een onzekere toekomst, leerachterstand, minder carrièrekansen en een verminderd mentaal welzijn. Volgens ons is het echter absoluut verkeerd om te spreken van een verloren generatie. Daarvoor zijn we veel te veel voorbeelden van jongeren tegengekomen die met hun enthousiasme en ondernemingszin juist vorm geven aan een nieuwe wereld.

Britt Buseyne van Sustainababbels

Britt Buseyne van Sustainababbels

Re-story wil via co-creatie uiting geven aan actieve hoop. In tijden van grote onzekerheid is het immers te gemakkelijk om zich over te geven aan zwartgallig defaitisme.

De signalen dat jongeren met ondernemingszin de toekomst in eigen handen nemen en juist bezig zijn met het vormgeven van een nieuwe economisch verhaal dat gestoeld is op menselijkheid en dat enorm begaan is met welbevinden en met oplossingen om de planeet minder schade toe te brengen, zijn immers overduidelijk en zorgen voor veel lichtpuntjes.

Denk maar aan de oproep van Camille Etienne in haar video Réveillons-nous, (lees hier mijn interview met haar), aan wat Britt Buseyne en Nikki Lucy doen met Sustainababbels, aan wat Soraya Wancour met ethisch modelabel Studio Ama in beweging zet, aan het enthousiasme van Yonca Braeckman bij Impact Shakers.

Of aan de jonge initiatiefnemers Koen Bosmans, Sarah Bergé en Gert Linthout van koffiebranderij Ray & Jules ie de ambitie hebben om de gigantische CO²-uitstoot van de koffieproductie radicaal een halt toe te roepen. Zie hier een korte video over Ray & Jules een door de eerder genoemde Britt en Nikki voor Re-story gemaakte productie.

Maar zij zijn lang niet de enigen. Samen met enkele andere jonge enthousiastelingen maakt Adriaan Doutrepont bij Jaagbaar creatieve dromen rond communicatie, events en interieur waar.

Haltra 840 van Lennert Coopman focust op de drievuldigheid mens, ondernemer en manager. Colin Deblonde stampte samen met Lucas Moreau, Mathijs Vanacker en Lukas Marivoet Dripl uit de grond. Een innovatieve drankautomaat die een gezond, gebruiksvriendelijk en duurzaam alternatief biedt voor suikerige frisdranken en saai spuitwater.

Omdat het absurd is water te verpakken en te transporteren richtte Jeroen Vereecke Robinetto op.

Vanessa Debruyne en Ineke Van Nieuwenhove doen iets aan de afvalberg met hun herbruikbare Billie Cup. Omdat het absurd is water te verpakken en te transporteren richtte Jeroen Vereecke Robinetto op. 

Matthias Browaeys hield met WinWinner en The Harbour twee bedrijven boven de doopvont die ondernemers buiten het klassieke circuit van de banken aan funding helpen. Kaira Fund van Hadiel Holail Mohamed stelt middelen ter beschikking van projecten met een grote maatschappelijke impact (Lees hier mijn interview met Hadiel).

Wonky van Helena Gheeraert redde al 60.000 kilogram “misvormde” groenten door er gezonde dips van te maken. Ruslan Pogaedskiy en Maybritt Devriese zorgen met Davai Dumplings voor gezonde plantaardige snacks. Amaury de Cocqueau maakt het via de augmented reality van Visuwal mogelijk om de toekomst te verbeelden. En schoenenontwerpster Nele Content heeft sinds kort een eerste flagship store. 

‘Beter voor mij’ en ‘beter voor de wereld’ hand in hand  

Het zijn maar enkele van de vele voorbeelden die aantonen dat jongeren de kracht hebben om met een ondernemende geest niet alleen te werken aan een eigen succesverhaal als ondernemer maar tegelijk ook duurzaamheid en maatschappelijke return hoog in het vaandel te voeren. Ze bouwen echte zebrabedrijven uit die “beter voor mij” en “beter voor de wereld” hand in hand laten gaan.

Wie spreekt over een verloren generatie onderschat schromelijk de creatieve verbeeldingskracht van de jongeren.

Ook de generatie die het nu bij de studies nog lastig heeft als gevolg van de crisis zal daartoe in staat zijn. Pandemials van een verloren generatie? Helemaal niet. Honderden voorbeelden, tonen juist aan dat jongeren een ongelooflijke kracht hebben om de transitie naar de bewustzijnssamenleving en de betekeniseconomie vorm te geven.

En dat hoeft trouwens niet noodzakelijk door zelf te ondernemen. Nog eens duizenden andere jongeren geven blijk van een ondernemende geest en helpen op die manier hun werkgevers op weg naar de duurzame transitie of ontpoppen zich met creatieve en kunstzinnige verhalen tot de wegbereiders die de weerstand tegen die transitie helpen breken. 

Sleutels voor verbinding 

Dat de media wijzen op de mentale problemen bij jongeren omdat zij het meest de verbinding en verbondenheid missen als gevolg van de strenge coronaregels, zegt eigenlijk ook dat de jongeren de sleutels voor die verbinding, waar iedereen zo hard naar op zoek is, in handen hebben.  

De bedrijven die uiteindelijk het minst last zullen hebben ondervonden van de gezondheidscrisis, zijn deze die als team initiatieven hebben genomen om op verschillende vlakken de strijd met het virus aan te gaan.

Voor de verbinding waar iedereen zo hard naar op zoek is hebben jongeren de sleutels in handen.

In heel veel gevallen hebben juist jongeren daarbij het voortouw genomen. En dat is geen toeval. Want juist de jonge generatie is als geen andere in staat om technologie en menselijkheid met elkaar te verbinden.

In het 4D+ Lean Model van Jim Lippens zijn jongeren met hun mentaliteit juist het verst gevorderd op het pad van de verbinding tussen hart, lichaam en ziel.

 
4Dlean-jim-lippens-restory-geert-degrandejimlippens.jpg
 

Ook Charles Leclef, topman van de Mechelse brouwerij Het Anker getuigt daarvan in de videoreeks 21 over 21 van Made In.

Bij de bedrijven die de digitalisering op die manier hebben gebruikt om de teamgeest te versterken, heeft het thuiswerk niet geleid tot isolement en vereenzaming, maar juist tot een versterking van de menselijke relaties, omdat die ondernemingen inspanningen deden om de contacten tussen iedereen levendig te houden. En dat is precies waar ook jongeren vandaag bij uitstek toe in staat zijn.

Vertrouwen geven = vruchten plukken

Natuurlijk zal het wel kloppen dat de crisis veel jongeren van de generatie Z mentaal wat uit evenwicht heeft gebracht, maar het is aan de ondernemers om hen, zoals Charles Leclef doet, niet dadelijk af te rekenen op het feit dat ze nog niet alles kunnen als ze van de schoolbanken komen, maar hen vertrouwen geven om zaken onder de knie te krijgen. 

Alle enquêtes bevestigen dat jongeren vandaag de dag steeds meer in de eerste plaats op zoek gaan naar werkgevers die zingeving en betekenis hoog in het vaandel voeren.

En hen ook zeggen dat ze bij een bedrijf terecht kunnen dat veel belang hecht aan zingeving. Alle enquêtes bevestigen dat jongeren vandaag de dag steeds meer in de eerste plaats op zoek gaan naar werkgevers die zingeving en betekenis hoog in het vaandel voeren.  

De ‘verloren generatie’ van pandemials, is enkel ‘verloren’ voor wie blijft denken in het traditionele patroon van groei en winst. Deze generatie is helemaal niet verloren. Ze biedt bij uitstek redenen om te hopen, zoals András László ons vertelde.

Om een nieuw verhaal te bouwen hebben we verbeeldingskracht nodig. En die is bij de jongere generatie minder afgestompt dan bij wie al wat meer kilometer op de teller heeft.

In plaats van voortdurend te hameren op hoe lastig jongeren het vandaag hebben – wat we niet ontkennen – zou het toch ook mogelijk moeten zijn de lichtpuntjes die de jongeren met hun ondernemende geest tonen, extra in de verf te zetten.

Gezonde snacks Ruslan Pogaedskiy en Maybritt Devriese van Davai Dumplings

Gezonde snacks Ruslan Pogaedskiy en Maybritt Devriese van Davai Dumplings

De jonge generatie verpersoonlijkt onze hoop voor de toekomst. In alle gesprekken die we voor Re-story voeren, vaak met mensen met heel wat levenservaring, komt tot uiting dat de jonge generatie hen hoop geeft.

Dat deze generatie het mentaal moeilijk heeft met de pandemie is nogal logisch. Maar dat ze daardoor ‘verloren’ zou zijn is een grove onderschatting van het enorme potentieel van de jonge generatie om samen aan een nieuwe toekomst te werken.

Zij zijn de laatste generatie die iets kunnen doen aan het systeem dat mens en planeet de jongste decennia almaar meer schade heeft toegebracht. Zij zijn ook de generatie die dat maar al te goed beseft. En zij zijn de generatie die de hand aan de ploeg slaat om daar iets aan te doen.


Een vraag aan jou voordat je hier vertrekt …

Wij meten niet hoeveel mensen dit verhaal lezen, dat is niet zo relevant. Wat ons interesseert is wat de Re-stories die we maken met jou doen!

Ken jij ook ondernemende jongeren die, al dan niet als ondernemer, een mooie bijdrage leveren tot de duurzame transitie? Zet ze in de comments onder dit verhaal in de spotlight!