Berichten in doener
📖 Mr. Goodvertising Thomas Kolster: “De grote vraag die merken en bedrijven nu moeten beantwoorden is: wie kan je mensen helpen worden”

Internationaal erkend purpose-pionier Thomas Kolster, ook wel bekend als Mr. Goodvertising, is klaar met ‘purpose’. Hij noemt het een hero trap. Hij ziet een verschuiving van ‘purpose’ naar een transformatieve belofte: “Verandering begint niet bij Waarom, verandering begint bij Wie. Merken die mensen inspireren en transformeren stellen zich de vraag: wie kun je mensen helpen worden?”

Meer lezen
📖 Dubbelinterview Geert Moerman & Dirk Holemans over hoe de vrijemarkteconomie juist nu haar kracht toont versus de nood aan een reset ervan

Beide heren blijken het over een aantal stellingen. eens. Maar verschillen ook grondig van mening over de best mogelijke manieren om de huidige problemen aan te pakken. Waar Geert Moerman stelt dat we “juist nu zien hoe sterk de vrijemarkteconomie en ondernemerschap nodig zijn”, is het volgens Dirk Holemans “tijd voor een reset van de vrijemarkteconomie.

Meer lezen
📖 Ontwikkelingsgericht onderwijs is hét antwoord op de problemen die het conservatieve onderwijs zelf creëert

Onderwijs is geen Ronde van Frankrijk stelt Hans: “Wie ontwikkelingsgericht denkt, stapt af van vooraf getimede eindmeten. Elke leerling wordt stap per stap vooruit geholpen. Cruciaal daarvoor is het basisvertrouwen in leerkrachten.”

Meer lezen
📖 Onderwijsleider Bert Smits: “Scholen met een duidelijke visie op de samenleving worden niet verrast door wat er nu op hen afkomt”

Het coronavirus dwong de overheid op enkele dagen tijd radicaal anders te gaan denken over de organisatie van onderwijs. Alle scholen in ons land zijn verplicht overgeschakeld op afstandsonderwijs, digitale hulpmiddelen en het herdenken van lesinhouden. In de chaos en hectiek van de huidige coronacrisis is het als school een uitdaging voldoende fit te blijven, stelt sociaal pedagoog en schoolmaker Bert Smits. Hij ziet dat scholen die al fit en wendbaar waren, nu aanmerkelijk beter voor de dag komen. In zijn nieuwe boek Iedereen schoolmaker toont hij hoe je als school met permanente verandering omgaat en reikt praktische handvatten aan om met kleine ingrepen het leervermogen van scholen te versterken.

Meer lezen
📖 Professor transitiekunde Jan Rotmans: “We leven niet in een tijdperk van veranderingen, we leven in een verandering van tijdperk”