📖 Post-virus: ook voor bedrijven het begin van het tijdperk van het altruïsme?

Hoewel Donald Trump vandaag verklaarde snel terug te willen naar een op volle toeren draaiende economie is dat net de valkuil waar we niet in mogen trappen. Sterker nog de make-over moet totaal zijn. En dat betekent dat ondernemingen de stap kunnen en moeten zetten naar altruïsme. Isaac Getz en Laurent Marbacher schreven er vorig jaar al een boek over.

Laurent Marbacher (links) en Isaac Getz (rechts)

Laurent Marbacher (links) en Isaac Getz (rechts)

Het coronavirus zet de wereld helemaal op zijn kop. Er zal een voor en na zijn. Niet een voor en na dat we kennen uit de reclames voor haarstukjes en afslankmiddelen.

Zelfs niet een voor en na zoals we dat benoemd hebben na de terreuraanslagen van 11 september 2001 of die van 22 maart 2016. Neen, een voor en na dat veel verder en veel dieper gaat.

Business as usual is niet aan de orde

Ernster-livres-e1573678235393-300x226.jpg

Daarom mogen we, zoals ik hier eerder schreef, niet de fout maken alles zo snel mogelijk te willen herstellen. We mogen niet in de val trappen om terug zo snel mogelijk weer te willen overgaan naar “business as usual”.

We moeten nu van de situatie gebruik maken om tijd te nemen voor een grondige reflectie. Om dan te kiezen voor een totale make-over. Zeker ook in het bedrijfsleven.

Net als Isaac Getz en Laurent Marbacher, de auteurs van het boek L’entreprise altruïste ben ik ervan overtuigd dat verregaand altruïsme – dat toch wel lijnrecht tegenover het adagio staat om zo snel mogelijk zoveel mogelijk te groeien en winst te boeken – de enige mogelijke keuze is voor bedrijven om hun toekomst ook na de huidige crisis te bestendigen.

Ondanks het feit dat met name de Amerikaanse president Trump een stevig pleidooi houdt voor een zo snel mogelijke terugkeer naar het systeem waarvan we zien dat het mensen en planeet kapot maakt, horen we nu eindelijk ook veel luider een bevestiging van de roep om het anders te doen, om te kiezen voor een nieuw kapitalisme.

Een noodkreet die her en der al weerklonk en die ik in vele Linked-in posts en in artikelen op re-story al herhaaldelijk onder de aandacht heb gebracht. Denkers roepen daar immers al langer toe op en veel doeners zijn er al veel langer dan vandaag mee bezig. In hun boek halen Getz en Marbacher tal van voorbeelden aan. Ze wijzen op de kracht van samenwerking en menselijke solidariteit.  

De kracht van samenwerking en menselijke solidariteit kan wonderen verrichten, ook in de economie.

Toen SOL, de Finse nummer 2 in industriële reiniging, waarvan de klanten, hotels en cruiseschepen in 2009 zwaar werden getroffen, besliste het bedrijf om die klanten adempauze te geven door de prijzen met 10% te verlagen. Het gaf hen de nodige ademruimte om een faillissement te vermijden. En uiteraard hebben zij dat onthouden.

Horix-Energie-4.0-_164719838_V2-Rahmen.jpg

Mooie Belgische voorbeelden

Altruïsme is ‘beter voor mij en beter voor de wereld’ altijd hand in hand laten gaan.

Het zijn voorbeelden die navolging krijgen. Ook in België. Op 24 maarkt kondigde Energy Vision bij monde van CEO Maarten Michielssens aan dat het bedrijf ter beschikking blijft staan van de klanten, dat de medewerkers extra zorg krijgen en kunnen rekenen op 100% van hun loon én dat alle klanten nu gedurende twee maanden gratis stroom krijgen.

Het altruïsme waar Marbacher en Getz voor pleiten, past dit bedrijf dus als één der eersten in België in de praktijk toe. Dat zal na de crisis ongetwijfeld lonen.

Het is hét voorbeeld van het toepassen van de Positive sum game: het hand in hand laten gaan van “beter voor mij en beter voor de wereld.” Want daar zal het in de toekomst om draaien, zoals in het gelijknamige boek staat van Herman Toch en Ann Maes. Dat is waar we in de betekeniseconomie en het bewustzijnskapitalisme naar toe moeten. Dat zijn de verhalen die we op re-story willen brengen. En de voorbeelden nemen elke dag toe.

logo-actie2020-kandidaat2.png

Een fantastisch initiatief is bijvoorbeeld ook genomen door AG Consult, het bedrijf van Els Aerts en Karl Gillis. Met Actie 2020 doen zijn een warme oproep aan alle gezonde bedrijven om tijdens de corona-crisis een deel van hun tijd en hun omzet te schenken aan goede doelen. De website www.actie2020.be is een platform waarop bedrijven en goede doelen in de coronacrisis elkaar kunnen vinden. Bedrijven die willen helpen en goede doelen die extra hulp kunnen gebruiken.

De wereld waarin we straks weer naar buiten wandelen gaat er zo alleen maar beter uitzien. AG consult schenkt 20% van zijn tijd om de sites en online communicatie van organisaties die actief coronagerelateerde hulp bieden gebruiksvriendelijker en effectiever te maken en schenkt ook 20% van de omzet die het in deze lockdownperiode binnenhaalt aan goede doelen, die het nu ook extra moeilijk hebben.

En de lijst van bedrijven die dergelijke acties onderneemt groeit: Nomeo biedt in het kader van Actie 2020 al gratis webhosting aan non-profits, Webhero helpt ondernemers in moeilijkheden met een tijdelijke gratis website en De Factuur stelt hun facturatiesoftware gratis 1 jaar ter beschikking van non-profits en ondernemers in moeilijkheden. Alle informatie is te vinden op de actie www.actie2020.be

Let op! Altruïsme moet niet worden verward met filantropie. Het gaat om “zorg” dragen voor werknemers en stakeholders om zo welvaart, welzijn en welbevinden hand in hand te laten gaan. En dat leidt uiteindelijk tot betere resultaten. In het boek van Marbacher en Getz staan tal van voorbeelden van bedrijven die altruïsme als leidraad hadden – en dat bijvoorbeeld vertaalden in hogere lonen voor de medewerkers dan bij de concurrenten, daardoor in de ogen van de klassieke economen ten dode waren opgeschreven - en toch betere financiële resultaten boekten.

Ik ben er samen met Mischa Verheijden dan ook van overtuigd dat na deze crisis, ook voor organisaties het tijdperk van het altruïsme zal aanbreken. Echt gemeend altruïsme dat zich vertaalt in engagementen zoals deze die gisteren door Energy Vision en AG Consult zijn aangekondigd, zal uiteindelijk ook financieel lonen.


Crowdfunding

Het kan wél anders! Daarom is het hoog tijd voor een nieuw verhaal. Zonder een nieuw verhaal kunnen we het oude verhaal immers niet loslaten. Meer dan ooit zijn we er dan ook van overtuigd dat goede journalistiek activisme is. Daarom zijn we met het online platform Re-story gestart. Op Re-story brengen we de verhalen van denkers met inspirerende ideeën en doeners met richtinggevende initiatieven voor een reset van het economisch en kapitalistisch systeem.

Help je mee inspirerende ideeën en richtinggevende initiatieven voor een reset van economie, onderwijs en maatschappij zichtbaar maken.