📖 🎥 Social impact storytelling: hier ligt de lat

Why Social Impact Storytelling Will Be 2021’s Hottest Content Trend, zie ik in een LinkedIn-post van Re-story kompaan Geert Degrande. Deze titel boven de door Joe Lazauskas op Contently geschreven post intrigeert me. Wat bedoelt hij met social impact en wat met storytelling?

camille-etienne.jpg

‘Na de sadistische onzekerheid van 2020 voelt het een beetje raar om te voorspellen wat 2021 ons gaat brengen. Een ding is zeker: Gen Z en millennials veranderen de manier waarop merken hun verhaal vertellen en zichzelf positioneren in de markt’, lees ik in de openingsregels.

Ja, ongetwijfeld. Vergeet de 50-plussers niet, ook 50-plusmarketing is hot. Elke generatie heeft haar eigenaardigheden, nietwaar.

Ik lees verder in het artikel van Joe.

Joe Lazauskas maakt duidelijk dat hij en ‘card-carrying millennial’ is en schrijft: ‘Weet je wat mijn generatie wil? Spullen kopen van bedrijven die onze waarden weerspiegelen, zodat we een goed gevoel over onszelf kunnen hebben als we een CBD-gummy laten knallen en op Instagram-advertenties beginnen te klikken.’

Serieus? Echt waar?
Ja, dat staat er echt. Weliswaar in het Engels, maar dat staat er. Ik lees het nog eens.

‘And you know what my generation wants? To buy stuff from companies that reflect our values, so we can feel good about ourselves when we pop a CBD gummy and start clicking on Instagram ads.’

OMG! 

In verwarring lees ik verder en Joe verwijst naar de Edelman Trust Barometer van 2020 waaruit blijkt dat waarden aankoopbeslissingen sturen. 

‘De belangrijkste eigenschappen voor consumenten vandaag is erop te kunnen vertrouwen dat wat een merk doet juist is, reputatie, waarden en milieu-impact. Naarmate de klimaatverandering verergert, wordt duurzaamheid alleen maar belangrijker. Wat blijkt, we willen echt een planeet om op te leven.’

Weet Joe dat, zoals dat in januari een traditie is geworden, de Edelman Trust Barometer van 2021 ondertussen is verschenen?  

De Edelman Trust Barometer 2021 meldt dat door een epidemie van misinformatie wereldwijd het wantrouwen tegenover maatschappelijke instituties en leiders groot is. Het rapport spreekt van een informatiebankroet.

En als het over vertrouwen gaat, windt het rapport van 2021 er geen doekjes om: er is een epidemie van misinformatie waardoor het wantrouwen tegenover maatschappelijke instituties en leiders wereldwijd groot is. Omdat het bedrijfsleven, de overheid, ngo’s en de media niet in staat blijken het tij te keren spreekt Edelman zelfs over een informatiebankroet.

Ik lees verder waarom social impact storytelling de hottest content trend van 2021 gaat worden.

‘Bedrijven moeten tegenwoordig niet alleen goed doen, ze moeten ook verhalen vertellen over het goede dat ze doen, zodat consumenten ervan op de hoogte zijn. Het is geen leuk-te-hebben, het is van moeten. Daarom was verhalen vertellen over sociale impact een van de belangrijkste contenttrends. [...] Een van de coolste dingen is dat het vertellen van deze verhalen niet alleen de bedrijfsresultaten helpt, maar ook de wereld.’

Mijn verbazing groeit. 
Dat is toch gewoon purpose-washing. 
Dit is de old-school marketing in een nieuw jasje om producten te verkopen die we helemaal niet nodig hebben.

Social impact storytelling ‘een goede zaak op voorwaarde dat het om het echte verhaal gaat van de transitie om een zebrabedrijf te worden, en geen purpose washing

Zoals Re-story kompaan Geert in zijn LinkedIn-post terecht opmerkt, is social impact storytelling ‘een goede zaak op voorwaarde dat het om het echte verhaal gaat van de transitie om een zebrabedrijf te worden, en geen purpose washing waarvoor Thomas Kolster al waarschuwde.

Ik dacht inderdaad ook terug aan mijn interview met Mr. Goodvertising Thomas Kolster. Hij kreeg die bijnaam Mr. Goodvertising door zijn boek Goodvertising waarmee hij marketeers wou doen beseffen dat hun stem en werk echt van belang is bij het vormgeven van een betere wereld. Dat blijkt vandaag dus nog altijd hard nodig.

Als we echt verandering willen creëren, moeten we de mens centraal stellen.

In het voorwoord van Thomas’ laatste boek The Hero Trap schreef Thomas dat hij in het oog van de orkaan zat van de purposerevolutie: ‘Ik heb ‘purpose’ verkondigd, maar ik geloof niet meer in het op een purposevoetstuk plaatsen van organisaties of leiders voor hun inzet voor verandering: als je probeert te vliegen als Superman, val je recht op je gezicht. Als we echt verandering willen creëren, moeten we de mens centraal stellen’.

De mens centraal stellen, niet het product.
People marketing niet product marketing. 

Merken die mensen inspireren en transformeren stellen zich de vraag: wie kun je mensen helpen worden?

De grote vraag die merken en bedrijven volgens Mr. Goodvertising nu moeten beantwoorden,  is wie je mensen kan helpen worden:

“Verandering begint niet bij Waarom?, verandering begint bij Wie? Merken die mensen inspireren en transformeren stellen zich de vraag: wie kun je mensen helpen worden?”

Daar gaat het bij de social impact storytelling voor Joe Lazauskas niet om. De derde  stap die hij in zijn artikel adviseert voor social impact storytelling luidt: stem waar mogelijk je social impact story af op een product.

Nee, dat is geen social impact storytelling, dat is gewoon een chic woord voor marketing zoals het altijd was. Het is een nieuw normaal voor een oud normaal, waardoor veel van ‘sadistische onzekerheid van 2020’ uit de openingszinnen van Joe’s artikel is ontstaan. 

Markteconomen hebben ons verteld dat we alleen gedreven worden door geld en status, maar de inherente waarheid die leeftijd, cultuur en geslacht doorbreekt, onthult een sterkere kracht: we willen de leiding over ons eigen leven en ons eigen geluk. 

Misschien is het tijd dat Gen Z en millennials eens loskomen van hun schermen en wakker worden.

Misschien is het tijd dat Gen Z en millennials in plaats van spullen kopen van bedrijven die hen waarden weerspiegelen, zodat ze een goed gevoel over zichzelf kunnen hebben als ze een CBD-gummy laten knallen en op Instagram-advertenties beginnen te klikken’ eens loskomen van hun schermen en wakker worden.

Réveillons-nous, zoals Frankrijks boegbeeld van de klimaatstrijd Camille Etienne duidelijk maakte. Camille is deel van Gen Z en roept haar generatiegenoten op wakker te worden en in actie te komen. Die video, inmiddels meer dan 15 miljoen keer bekeken, is ware social impact storytelling. En met een mooie choreografie een kunstwerk bovendien. 

In haar nieuwe video ‘COVID ... en daarna? Beter begrijpen om te kunnen handelen’ vraagt Solal Moisan: ‘Wat is er precies gebeurd in 2008? Ik was op dat moment op de universiteit. Ik speelde Dofus. Ik werd ook een beetje wazig.’ Camille zet het uiteen (al haar bronnen heeft ze opgenomen in de beschrijving van de video). 

Nee, Camille Etienne heeft geen genade voor haar generatiegenoten die hebben zitten slapen, terwijl de wereld onder hun ogen wordt vernietigd.

Ze maakt heel duidelijk dat ‘overheidsgeld, jouw geld, tijdens de coronacrisis wordt gebruikt om koste wat het kost de economie nieuw leven in te blazen. Om vervuilende bedrijven als luchtvaartmaatschappijen in de lucht te houden’.

Dus als Social Impact Storytelling écht de hottest content trend van 2021 is, dan legt Camille Etienne met haar video ‘COVID ... en daarna? Beter begrijpen om te kunnen handelen’ de lat hoog.

Heel hoog.

Kijk hier naar haar social impact storytelling,  je mag de advertentie overslaan :)

Het is tijd om nu te handelen!
Ook als je geen Gen Z’er of millennial bent.

Zoals Thomas Kolster stelde ‘de inherente waarheid die leeftijd, cultuur en geslacht doorbreekt, onthult een sterkere kracht: we willen de leiding over ons eigen leven en ons eigen geluk.’

Zo is het en dat kunnen we alleen samen doen.

Welzijn reikt verder dan een individu alleen, het is collectief. We zijn samen ziek, we worden samen heel. Zoals Vaclav Smil in zijn boek Cijfers liegen: 73 dingen die je over de wereld moet weten stelt: we hebben experten, onderzoekers, wetenschappers en ervaringsdeskundigen nodig om het wereldwijde welzijn in nieuwe hoopvolle banen te leiden.’

Vandaag zijn we allemaal ervaringsdeskundige.


Een vraag aan jou voordat je hier vertrekt …

Wij meten niet hoeveel mensen dit verhaal lezen, dat is niet zo relevant. Wat ons interesseert is wat de Re-stories die we maken met jou doen!

Als wij het initiatief nemen om te handelen, doe je dan mee?