Re-story is een erkende coöperatieve vennootschap, omdat de toekomst een gezamenlijke onderneming is

 

Re-story is een erkende coöperatieve vennootschap van mensen en organisaties die de toekomst naar een bewustzijnssamenleving als een gezamenlijke onderneming zien. 

coop-website.png

Een coöperatie is in de definitie van de Internationale Coöperatieve Alliantie ‘een autonome organisatie van personen die zich vrijwillig verenigen om hun gemeenschappelijke economische, sociale en culturele behoeften en ambities te vervullen door middel van een onderneming waarvan ze samen eigenaar zijn en die ze democratisch controleren’. 

Een coöperatieve vennootschap is dus meer dan gewoon een juridische vorm voor een onderneming, het is een ondernemingsmodel waarbij de coöperanten samen ondernemen, samen verantwoordelijkheid nemen en samen de meerwaarde delen.

Bij het opzetten van het coöperatieve model en het opstellen van de statuten zijn we begeleid door Cera Coopburo. Re-story is een door de Nationale Raad voor de Coöperatie erkende coöperatie.

Multistakeholdercoöperatie

Re-story is een multistakeholdercoöperatie met verschillende soorten vennoten:

  • A-vennoten. Lezers hebben de mogelijkheid om als coöperant-communitylid en dus mede-eigenaar te participeren in Re-story.

  • B-vennoten. De drie oprichters en bezielers van de coöperatieve onderneming: Geert Degrande, Mischa Verheijden en Elke Leyman.

  • C-vennoten. Partners die netwerk en kennis beschikbaar stellen en via adviesverlening en workshops werken rond kernactiviteit drie van Re-story, implementeren.

  • D-vennoten. Investeerders die kapitaal in Re-story investeren omdat ze willen investeren in de maatschappelijke impact die Re-story als medium en als community realiseert. Ze beseffen dat die impact meer schuilt in de indirecte niet altijd makkelijk meetbare resultaten van de activiteiten van Re-story.

re-story-cooperatieve vennootschap.png


Coöperanten hebben een drievoudige relatie met Re-story die ook het ‘psychologische eigenaarschap’ van de toekomst als een gezamenlijke onderneming versterkt.

  1. Transactierelatie: de coöperant gebruikt de diensten van de coöperatie (als klant, als werker, als ondernemer…);

  2. Eigenaarsrelatie: de coöperant is mede-eigenaar van de coöperatie.

  3. Zeggenschapsrelatie: de coöperant controleert, bestuurt en beslist mee in de democratische besluitvorming van de coöperatie.

Doelmaximalisatie

Doelmaximalisatie in plaats van winstmaximalisatie is een belangrijk verschil tussen een coöperatieve vennootschap en een andere ondernemingsvorm.

De keuze voor het coöperatieve ondernemingsmodel is daarmee volgens ons al een nieuw verhaal op zichzelf. Niet winst, maar het doel staat voorop.

Het doel dat Re-story wil maximaliseren is samen deel te zijn van een nieuw levensvatbaar verhaal. Op zoek naar evenwicht, een echt normaal, naar verbinding met de ander en met onszelf, hebben we volgens ons een nieuw verhaal nodig. Een nieuw verhaal om in te geloven.

Een nieuw verhaal brengt een nieuw perspectief op de werkelijkheid. Een nieuw verhaal werkt bevrijdend, omdat we dan het oude verhaal - dat oude normaal - kunnen loslaten. 

Volgens het klassieke economische denken ligt het voor de hand om Re-story in het hokje van de non-profits te steken.

Maar waarom zouden winst - beter voor mij - en doel - beter voor de wereld - niet hand in hand kunnen gaan? Sterker nog: waarom zou het doel niet de ware winst kunnen zijn? Het coöperatief ondernemingsmodel is geen of-of maar een én-én verhaal.

Zebra

Re-story ambieert een zebrabedrijf te zijn, een bedrijf dat gericht is op het realiseren van haar doel en als gevolg daarvan winst creëert. Zebrabedrijven proberen oplossingen te vinden voor echte problemen in onze wereld en tegelijk bestaande falende sociale systemen te repareren.

Zebrabedrijven proberen een evenwicht te vinden tussen winst en “purpose”, en ondersteunen de democratie, terwijl ze zich richten op het delen van macht en middelen.

Door dit te doen, creëren 'zebra's' een eerlijkere en meer verantwoordelijke samenleving die helpt en geneest, door te luisteren naar de klanten en gemeenschappen die ze bedienen.

Deel zijn van een
nieuw toekomstverhaal

 

Samen kunnen we het tij keren, daarom
werken we ook samen met …